Zgodnie z ustawą z dnia 14 lutego 1991 roku – Prawo o notariacie (Dz.U. z 2014 r., poz. 164), notariusze dokonują następujących czynności notarialnych:

  • sporządzają akty notarialne, w tym między innymi:
    • umowy dokumentujące obrót nieruchomościami, prawem użytkowania wieczystego, spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu oraz prawem do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
    • umowy o dział spadku, zniesienie współwłasności (współużytkowania wieczystego, wspólności spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu) oraz o podział majątku wspólnego,
    • umowy oddania gruntu w użytkowanie wieczyste oraz przedłużenia terminu wieczystego użytkowania,
    • umowy i oświadczenia o ustanowieniu ograniczonych praw rzeczowych (służebności, użytkowania, hipoteki),
    • oświadczenia o ustanowieniu odrębnej własności lokalu oraz umowy określające sposób zarządu nieruchomością wspólną,
    • umowy deweloperskie,
    • umowy przedwstępne,
    • umowy o dożywocie oraz umowy renty,
    • umowy majątkowe małżeńskie,
    • umowy o zrzeczenie się dziedziczenia,
    • umowy zbycia spadku,
    • testamenty,
    • oświadczenia o przyjęciu i odrzuceniu spadku,
    • pełnomocnictwa,
    • oświadczenia o poddaniu się egzekucji,
    • umowy i akty założycielskie spółek prawa handlowego oraz ich zmiany,
    • oświadczenia o ustanowieniu fundacji,
  • sporządzają akty poświadczenia dziedziczenia ustawowego lub testamentowego, z wyłączeniem dziedziczenia na podstawie testamentów szczególnych. Zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia ma skutki prawomocnego postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku.
  • sporządzają poświadczenia:
    • własnoręczności podpisu,
    • zgodności odpisu, wyciągu lub kopii z okazanym dokumentem,
    • daty okazania dokumentu,
    • pozostawania osoby przy życiu lub w określonym miejscu,
  • doręczają oświadczenia stron, mogące mieć skutki prawne, wskazanej stronie przeciwnej,
  • spisują protokoły walnych zgromadzeń organizacji społecznych, stowarzyszeń, spółdzielni, spółek i innych osób prawnych w przypadkach prawem przewidzianych. Spisują również protokoły (w tym protokoły dziedziczenia oraz protokoły otwarcia i ogłoszenia testamentu), w celu stwierdzenia przebiegu pewnych czynności i zdarzeń wywołujących skutki prawne, a w szczególności dotyczące stawiennictwa stron i złożonych przez nie oświadczeń, a także – na żądanie strony stawającej – niestawiennictwa strony drugiej.
  • sporządzają protesty weksli i czeków,
  • przyjmują na przechowanie pieniądze, papiery wartościowe, dokumenty, dane na informatycznym nośniku danych, o którym mowa w przepisach o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne,
  • sporządzają wypisy, odpisy i wyciągi dokumentów,
  • sporządzają, na żądanie stron, projekty aktów, oświadczeń i innych dokumentów,
  • sporządzają inne czynności wynikające z odrębnych przepisów.